tirsdag 31. mars 2015

Været til sjøs

Her om dagen hørte jeg på sjøväderet på radioen. Altså været til sjøs. På svensk. Ført var det observasjoner som "Landsort nordnordost 8" og "Svenska Högarna nordost 9" Deretter fikk jeg høre at det skulle dreie mot sydost. Hadde jeg noe nytte av det? Nei, jeg befant meg langt unna både Landsort og ölands norra udde,. Og dessuten var jeg ikke til sjøs engang, men med beina plantet godt på landjorda.
Hvorfor hørte jeg på det da? Fordi radioen sto på ganske enkelt. Og da slo det meg at før, en gang for lenge siden, så hørte vi på sendinger vi ikke var interessert i som fiskerimeldinger og dagens børsnoteringer. Vi leste aviser som ikke hadde noe interessant stoff, og vi så på kjedelige TV-sendinger. Det gjorde vi fordi vi ikke hadde noe annet å høre, lese eller se. Og hva gjorde det med oss? Vi fikk antakelig et bredere perspektiv på livet og verden. Ingen ungdom i dag har noensinne hørt om 4 hektoliter på stampen.
I dag hører og leser vi det som interesserer oss. På internett, Youtube Facebook og så videre, og så ser vi på masse tullete videoklipp fordi det kanskje kan være noe morsomt og vi kunne jo gå glipp at noe om vi ikke ser det. Men vi lærer ikke noe av det.

Jeg tror det er litt nyttig for almenndannelsen å høre og se noe helt annet enn det vi bryr oss om. Lurer på hvor mange hektoliter disse har fått på stampen?

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar