tirsdag 10. august 2010

Astronomiske teorier i sanden


Sahara? Nei, nei, Finnmark selvfølgelig! Midnattssolen er forlengst forsvunnet. Bare minnet om den er igjen. Og bildene. Har jeg rett i at sommeren gikk fort i år? Jeg tror det. Sommeren i år var helt sikkert kortere enn i fjor. For ikke å snakke om tidligere år. Forklaringen har nok noe å gjøre med solens bane rundt månen som blir kortere år for år. Da må jorden kompensere og helningsvinkelen blir større om vinteren enn om sommeren. Dermed snurrer jorda fortere sommerstid og kommer fortere forbi årstiden liksom. Tror jeg... Eller...?

I år snurret sola så fort at det var såvidt jeg rakk ut en av de siste nettene midnattssolen ennå viste seg. I sandynelandskapet fant jeg dette mønsteret som ble fremhevet av den lave solen.

2 kommentarer:

  1. Finnmark var nok ikke det første jeg tenkte når jeg så bildet. Kunne jo godt vært fra sydligere breddegrader.
    Linjene gjør at jeg kan se lenge på bildet. Likte dette.

    SvarSlett
  2. Hyggelig at du liker bildet.

    SvarSlett