onsdag 19. mai 2010

Utstyrstest

Jeg har lenge hatt det inntrykket at min 300mm i kombinasjon med 2x telekonverter ikke leverer skarpe nok bilder. Det skulle derfor i følge mitt inntrykk være bedre å beskjære bilder tatt med 300mm til ønsket utsnitt, enn å bruke 300 + konverter. Stemmer det i virkeligheten? Jeg bestemte meg iallefall for å undersøke dette nærmere. Jeg monterte min Nikkor 300mm AFS II på en NikonD3x og tok en serie bilder med ulik blender. Deretter satte jeg på konverteren TC-2E, (har den ikke foran meg, men tror det var riktig navn) og skjøt en ny serie.

For meg er det billedutsnittet som teller. Bildene er derfor beskåret til samme utsnitt og vurdert i 100% i photoshop.

300 f2,8



300 f5,6






300 f11


Disse 3 bildene over viser at objektivet leverer skarpest bilder på blender 5,6. Ved 2,8 er det en godt synlig uskarphet. Dette er bedrer seg markant til blender 5,6, og avtar deretter noe, men skarpheten er fortsatt bedre ved f11 enn f2.8



300+konverter f5,6




300+konverter f11


Etter å ha sammenliknet bildene må jeg si at jeg ble overrasket over resultatet ved full åpning. Det stemte overhodet ikke i forhold til hva jeg hadde forventet meg. Disse bildene viser at ved samme billedutsnitt så gir 300+konverter f5,6 (største åpning med konverter) langt skarpere bilder enn 300 f2,8.

Ved begge alternativer på f5,6 er det ikke like enkelt, men det kan faktisk synes som om der en noe flere detaljer i bildet ved bruk av konverter. Forskjellen er riktignok ikke stor.

Ved f11 oppviser 300+konverter klart flere detaljer.

Konklusjon: Telekonverteren får påny plass i fotobagen, og vil bli brukt hvis det er trange billedutsnitt som teller.

1 kommentar:

  1. Anonym19:27:00

    Hva med kontrasten i bilder med store forskjeller i nettopp dette? Jeg vil tro at en 2x-konverteren da vil fremstå som heller dårlig, uten at jeg kan vite dette sikkert .

    SvarSlett